• menu

Vijf tips om je nachtdienst door te komen

Datum geplaatst: 11-07-18

Als beveiliger draai je regelmatig nachtdiensten. Onregelmatige werktijden, soms weinig slaap, verschillende dagritmes in één week, het kan soms lastig zijn om hiermee te dealen. Daarom hebben we hieronder een aantal handige tips op een rijtje gezet!

1. Goed eten
Goed eten is enorm belangrijk. Als je moe bent, vraagt je lichaam om meer energie. Zorg ervoor dat jij voor je nachtdienst je maaltijden alvast voorbereidt. Zowel de maaltijd voor je werkt als de maaltijd na thuiskomst.  Eet dan vooral eiwitrijk en koolhydraatarm voedsel.

Eiwitten zorgen ervoor dat je alertheid en energielevel omhoog gaan. Koolhydraten bevorderen juist de vermoeidheid. Het eten van koolhydraten zorgt vaak voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel en de energie die je hiervan krijgt is van korte duur. Eet dus vooral vis, zuivelproducten en volkorenproducten (goede koolhydraten) voor/tijdens je nachtdienst. En eet bij thuiskomst nog een kleine maaltijd, die je al hebt voorbereid, voordat je gaat slapen.

2. Niet te veel koffie en alcohol
Drink de laatste 2 uur van je nachtdienst geen koffie. Cafeïne blijft namelijk lang actief in je lichaam. Door te veel koffie kan je onrustig worden en gestrest raken. Ook ga je door te veel cafeïne oppervlakkiger ademen, met als gevolg dat je hersenen minder zuurstof binnenkrijgen. Niet gunstig als je een nachtdienst moet volhouden. Ook alcohol vlak voor het slapen is geen goed idee. Door alcohol slaap je minder diep en word je dus eerder wakker. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de beruchte kater erna!

3. Denk aan je slaapomgeving
Een goede slaapomgeving na je nachtdienst is essentieel om de werkweek goed door te komen. Aangezien de kans groot is dat het buiten weer licht is na een nachtdienst is het belangrijk om te zorgen dat het donker is in je slaapkamer. Probeer ook blauw licht (tv, laptop, mobiel) te vermijden vlak voor het slapen gaan. Zorg voor voldoende ventilatie in je slaapkamer en de ideale slaaptemperatuur (tussen de 15 en 17 graden). Het klinkt heel logisch, maar ook geluiden kunnen een slechte invloed hebben op je nachtrust. Zorg ervoor dat het stil is in de slaapkamer.

4. Slaap niet te lang uit
Ondanks dat het verleidelijk is om lang uit te slapen, is dat niet echt verstandig. Probeer weer op tijd de wekker te zetten zodat je gemakkelijker in het normale dagritme kan komen. Door het aanhouden van een vast dagritme, kunnen je lichaam en geest daar na je nachtdienst weer aan wennen. Verder ontregelt lang uitslapen je geheugenfuncties. Natuurlijk kan je ook voor de nachtdienst slapen om daarna door te halen tot de avond.

5. Beweeg!
Eigenlijk is dit een overbodig punt voor jullie. Het ligt natuurlijk sterk aan je post of het kan, maar het is belangrijk om tijdens de nachtdienst actief te blijven. Blijf in contact met mensen, maak bijvoorbeeld een praatje met een festivalbezoeker of collega. Om Clayton McKenzie, onze manager van Crowd Support, te citeren: “Het werk draait altijd om mensen. Bij ons is de beveiliger een persoon op wie bezoekers een beroep kunnen doen. Hospitality is hier het toverwoord.”